Thursday, March 29, 2012

نگاهی به نام واقعی چند کوه شهر اورمیه

با کمی دقت در محیط اطراف خود در خواهیم یافت که تمامی آنچه در پیرامون ما قرار داند یا اسم و نا خاصی شناخته می شوند و ما برای برقراری ارتباط با یکدیگر و رساندن منظورمان به ناچار از این اسامی استفاده می کنیم و به عبارت دیگر اسامی و نامها از ارکان و عناصر جداناپذیر زبان هستند و بدنه و چهار چوب یک زبان را تشکیل می دهند.
بشر اولیه نیز برای جداکردن اشیاء از یکدیگر همچنین برای تبیین محیط زندگی خود به نام گذاری آن محیط متوسل شده است و همین نام گذاریها اساس و پایه پیدایش شکوفائی زبان را موجب شده است. با استفاده از علم زبان شناسی م توان نام ها و اسامی را در رده ها و دسته های مختلف طبقه بندی کرد که در میان این اسامی، نامهای جغرافیایی جز مهمترین رده های نامگذرای محسوب می شوند.
هر نام جغرافیایی از سه ویژگی مکان، پیشینه تاریخی و ساختار تشکیل شده است. زبان شناس نامدار مورزایف می گوید: "نامهای جغرافیایی بی مکان، بدون زبان شناسی لال و بدون تاریخ بی هویت اند". به همین دلیل علم بررسی نامهای جغرافیایی یا توپونیمی در محل تقاطع این سه عنصر مهم قرار می گیرد.
نامهای تاریخی که شامل نامهای کشورها، استان ها، شهرها ، روستاها، کوهها، دره ها، دریاچه ها و .. می باشند در حکم شناسنامه ی ملت صاحب آن و وطن این ملت می باشند. قسمتی از تاریخ، جغرافیا و فرهنگ یک ملت را تشکیل می دهند که حفظ و حراست از آنها هم تراز محافظت از اشیای دورن موزه ها و همچون میراث معنوی بشریت بحساب می آیند و هر گونه تغییر و دخل و تصرف در نامهای جغرافیایی در حکم ویران کردن یک اثر تاریخی و باستانی به شمار می رود.
از آنجایی که نام کوهها نیز قسمتی از اسامی جغرافیایی محسوب می شوند و آب و منابع طبیعی موجود در کوهها رابطه تنگاتنگی با تکوین حیات بشری داشته است، همچنین به این دلیل که حیات اولیه بشری در غارهای درون کوه ها شکل گرفته است و کوهها جز اولین مکانهای بکری بوده اند که توسط بشر نامگذاری شده اند بر آن شدیم تا با معرفی نام صحیح کوههای واقع در شهر اورمیه با قید موقعت جغرافیایی و روستاهای اطراف آنها تهفه ای ناقابل را در اختیار علاقه مندان قرار دهیم. 
نام کوه: پینار / Pınar
ارتفاع: 3214 متر
موقعیت: کوه پینار با ارتفاع 3214 متر در محدوده شهر اورمیه بخش سیلوانا و در 45 کیلومتری جنوب غربی مزکر شهر اورمیه واقع شده است. جهت کوه شمال شرقی – جنوبی غربی بوده و مختصات جغرافیایی قله آن به طول 46 44 و به عرض 37 14 30 درجه می باشد.
مرز کشور ترکیه و ایران از دامنه ها غربی کوه پینار می گذرد.
نام کوه: چال / Çal
موقعیت کوه چال: این کوه در محدوده شهر اورمیه بخش سیلوانا در 36 کیلومتری غرب شهر اورمیه واقع شده است. در 5 کیلومتری جنوب غربی روستای آشکی به طول جغرافیایی 44 44 و عرض جغرافیایی 37 34 در 6 کیلومتری جنوب غربی روستای ماوانا، در 4 کیلومتری جنوب غربی روستای قیزییل خه نه (Qızıl Xənə) ، در 5 کیلومتری جنوب غربی روستای سین (حسین آباد – Sın Abad)، در جنوب شرقی روستای کران قرار گرفته است.  
نام کوه: قاراداغ / Qaradağ
ارتفاع کوه قاراداغ 3650 متر می باشد.
موقعیت کوه قاراداغ: این کوه با ارتفاع 3650 متر در محدوده شهر اورمیه ، بخش سیلوانا دهستان دشت و در 42 کیلومتری جنوب غربی مرکز شهر اورمیه واقع شده است. جهت کوه شمال شرقی- جنوب غربی می باشد.
نام کوه: بیزوو داغی / Bizov Dağı
ارتفاع : 1930 متر
موقعیت کوه بیزوو داغی: این کوه با ارتفاع 1930 متر در محدوده شهر اورمیه، بخش مرکزی، دهستان بکلشو چای و در 13 کیلومتری شمال شرقی  شمال غربی  شهر اورمیه می باشد.
دیگر کوههای شهر اورمیه
كوه علي ايمان (علي امان)‌ به ارتفاع 1633 متر در جنوب شرقی شهر اورميه. كوه سير داغي به ارتفاع 1700 متر در دو كيلومتری جنوب غربی اورميه. كوه جهودها (جوود داغی) به ارتفاع 1440 متر در شمال غربی شهر اورميه. كوههای قیز مه مه سی در 6 كيلومتری، ساری قيه در 7كيلومتری، ترشك در 5/7 كيلومتری، قوش ‌قيه ‌سی در 5/8 كيلومتری، علی‌پنجه‌سی در4/9 كيلومتری، بوز داغی در12 كيلومتری، ساری‌داغ در 15 كيلومتری شمال‌شرقی شهر اورميه قرار دارند. كوههای متوالی در 15 كيلومتری غرب، ماه‌داغی 29 كيلومتری جنوب‌شرقی وكوههای به رده‌رش 36 كيلومتری، زيارت بابيون! و هرچين در 38 كيلومتری غرب وكوههای شهيدان، كمال و زيناتابوتان (كوه‌مرزی ‌با تركيه) در 38 كيلومتری جنوب‌غربی، كوه بايدوست در40 كيلومتری، كتول‌ داغی در50 كيلومتری، ‌ساری داش، سركش نوچ‌ سلطانی و كوران‌ داغی در 65 كيلومتری شمال‌غربی اورميه، كوههای اشكچی در30 كيلومتری وكانی ‌سبو در32 كيلومتری جنوب شهر اورميه، كوه زنبيل (زنبیل داغی) در25 كيلومتری شمال‌شرقی (حاشيه پارک ملی درياچه اورميه)، كوه دشتك در 20 كيلومتری، كوه زرد در 28 كيلومتری جنوب‌غربی اورميه از جمله كوههای مهم اين منطقه محسوب می گردند.
گرد آورند: سالار کفشدوز – اورمو آزاد بیلی یوردونون ایکینجی سای  درگیسی  - 1388 جی ایل