Monday, July 26, 2010

مشاهیر اورمو – آق اولی، اسدالله خان

خاندان اسدالله خان که در اصل ساکن اورمو(اورمیه) بوده اند ولی در زمان شاه اسماعیل صفوی به خراسان کوچ و در آنجا سکنی گزیده اند. جد وی آقالاربیگ پیشوای طایفه از سرکردگان نامی سپاه نادر شاه بوده است. آق اولی از جمله شاگردانی است که در قالب دسته سوم به تعداد چهل و دو تن در سال 1357 قمری پس از عزل میرزا آقاخان نوری از صدرات برای تحصیل در اروپا به سرپرستی عبدالرسول خان نواده صدر اصفهان عازم شدند. او در رشته و ضنعت کاغذ سازی مشغول بع تحصیل و در این فن مهارت یافت و پس از برگشتن از اروپا به علت کارایی کم صنعت و رشته تحصیلی از معلومات و هنر او استفاده کافی برده نشد و با ماهی یکصد ریال حقوق به سمت منشی پستخانه منصوب شد.
اسدالله خان دو پسر و دو دختر داشت که یکی از پسران به نام امان الله خان تحصیل طب کرد و طبیب بانوی عظمی خواهر ظل السلطان شد و "نصیر خان" لقب یافت وی پدر کلنل فضل الله خان و سپهبد فرج الله آق اولی در رژیم پهلوی بوده است. پسر دیگر اسدالله خان به نام تقی بینش از کارمندان عالی مقام، درستکار، وارد، پرکار و رشید وزارت دارای بود.
شرح حال رجال ایران، جلد پنجم، ص 45
تاریخ رجال ایارن، جلد ششم، ص 62    

Thursday, July 22, 2010

مشاهیر اورمیه-آشیق فرهاد

آشیق فرهاد فرزند سلیم از هنرمندان بنام صنعت موسیقی آشیقی ترکان آزربایجان در دوم مرداد ماه سال 1273 در محال دول اورمو(اورمیه)  در روستای "ثمرتو" متولد شده است. این هنرمند بی همتا با داشتن صدای فوق العاده جذاب، قوی و نواختن ساز با مهارت کافی به آوازه رسیده است. او در شناساندن صنعت آشیقی از جهت ساز و آواز در حد کمال و با تربیت و معرفی کردن صنعتگران ارزنده چون مرحوم آشیق درویش، آشیق دهقان و آشیق عزیز خدمت شایانی به صنعت موسیقی سنتی ترکان آزربایجان کرده است. مرحوم آشیق فرهاد در بهمن ماه 1341 شمسی دارفانی را وداع گفت و در آرامگاه مرحوم عرب باغی به خاک سپرده شد که به هنگام بازسازی آرامگاه قبر وی در ورودی  ضلع غربی آرامگاه زیر دیوار مانده است. 
ثمرتو در 42 کیلومتری جنوب شرق شهر اورمو(اورمیه) قرار گرفته است.